Filmų programa 9 - 12 klasėms

VELNIŲ SALOS KARALIUS

Režisierius Marius Holst
Drama, Norvegija, 2010, norvegų k., liet. k. subt.,
Trukmė: 1 val. 56 min.
Amžiaus cenzas: N-16
Rekomenduojama 9 – 12 kl.

„Jei būsi negeras, išsiųsiu į velnių salą“, – taip norvegų suaugusieji gąsdina neklusnius vaikus.
Filmo istorija nukelia į 1915-ųjų žiemą Norvegijoje. Bastiojos saloje jau antrą dešimtmetį veikia nepaklusnių berniukų internatas. Saloje tvarka geležinė, bausmės psichologinės ir fizinės. Berniukai nuolat išnaudojami kaip darbo jėga. Vieną dieną čia išlaipinamas septyniolikmetis Erlingas, kuris netyčia užmušė policininką. Sulaukęs aštuoniolikos, jis bus perkeltas į suaugusiųjų kalėjimą. Vaikinas jau nuo pradžių pasiryžęs žūtbūt pabėgti iš salos. Jo drąsus būdas kelia kitų berniukų pagarbą, todėl netrukus jis susibičiuliauja su kitais vaikinais. Saloje ima bręsti paauglių maištas. Iš draugiškumo Erlingas nebegali bėgti vienas.
„Ta vieta buvo apipinta legendomis. Apie ją šiek tiek girdėjau augdamas. Smalsumas mane nuvedė į Nacionalinį archyvą, kur galėjau pasirausti senuose dokumentuose. Svarsčiau, kodėl apie tą vietą taip mažai žinoma? Greitai supratau, kad medžiaga labai tinka dramatiškam filmo pasakojimui. Tai istorija, kuri atskleis svarbius dalykus apie „įstaigų“ žmones, parodys tam tikrą elgesį, leis pamatyti, kas nutinka uždarose institucijose, kai per daug galios atiduodama į vos kelių žmonių rankas“, – sako režisierius Marius Holstas.

BĖGIKĖ

Režisierius Andrius Blaževičius
Drama, Lietuva, Čekija, 2021, liet. k., angl. subt.
Trukmė: 87 min.
Amžiaus cenzas: N-16
Rekomenduojama 10 – 12 kl.

„Bėgikė“ – tai trilerį primenanti meilės drama, kurios pagrindinė aktorė Žygimantė Elena Jakštaitė už šį vaidmenį įvertinta prestižiniu „Shooting Stars 2021“ apdovanojimu. Filmo herojė Marija nubunda namie su prakirsta lūpa, jos ranka nutirpusi. Kas nutiko? Kažkur dingęs ir jos vaikinas Vytas, jo „Facebook“ profilyje – jokių naujų įrašų. Tai jau nebe pirmas kartas, kai Marija atsiduria šioje situacijoje ir tai vėl gali blogai pasibaigti, tad ji privalo kuo greičiau surasti Vytą. Ji pasileidžia bėgti ir prasideda parą – nuo ryto iki ryto – trunkanti žadą atimanti Marijos laisvės ir pasiaukojimo drama. Apsišarvavusi meile ir kantrybe, ji blaškosi po miestą, sekdama pabiromis užuominomis apie tai, kur yra Vytas. O aplink verda gyvenimas – pro šalį grėsmingai žygiuoja kariuomenė, troleibusuose ir vakarėliuose vyksta savi reikalai, o mama klausinėja „ką šiandien valgei?“

Filme laisvė perteikiama per eilinio žmogaus gyvenimo sunkumus. Ką reiškia būti laisvu, kai tu myli kitą žmogų, kai turi tėvus, kai visi yra priklausomi nuo technologijų, kai sovietinis mentalitetas vis dar nusako daugumos žmonių mąstyseną, kai tavo kūnas serga? Filme svarstomas žmogaus pasirinkimas aukoti savo laisvę dėl kažko jam labai svarbaus.

NOVA LITUANIA

Režisierius Karolis Kaupinis
Vaid. Aleksas Kazanavičius, Vaidotas Martinaitis, Valentinas Masalskis
Istorinė drama, Lietuva, 2019, liet. k., angl. subt.
Filmo trukmė: 1val. 36min.
Rekomenduojama 9–12 kl. mokiniams

1938-ieji metai. Tarpukario Kaunas. Lietuvai švenčiant nepriklausomybės dvidešimtmetį, Europos horizonte kibirkščiuoja neišvengiamo karo grėsmė. Dėl jaunos valstybės ateities nerimaujantis geografijos profesorius Feliksas Gruodis sugalvoja beprotišką planą. Jis pasiūlo Vyriausybei Afrikos žemyne sukurti atsarginę Lietuvą. Čia, kilus pavojui, galėtų persikelti šalies gyventojai. Kruopščiai suplanuotai idėjai reikia valdžios palaikymo, tačiau profesoriumi tiki tik politika nusivylęs šalies premjeras. Kol abu vyrai sprendžia – gelbėti kitus ar save, griūva vieno iš jų santuoka. Felikso Gruodžio personažo prototipas – K. Pakštas, tačiau Gruodis, kaip ir istorinės situacijos perteikimas, kitoks nei mokyklose skaitomoje M. Ivaškevičiaus pjesėje „Madagaskaras“.

Ugdymo sritys: istorija, socialinis, meninis, kultūrinis, pilietinis ugdymas, bendrosios kompetencijos.
Temos pokalbiams po filmo: Lietuvos istorija, politika, lietuvių kinas, tarpukaris, Kazys Pakštas

NEPAMIRŠK KVĖPUOTI

Režisierius Martin Turk
Drama, Slovėnija, 2019, slovėnų kalba, subtitruota lietuviškai
Filmo trukmė: 1val. 37min.
Rekomenduojama 8–11 kl. mokiniams

15-metis Klemenas gyvena su vyresniu broliu Peteriu ir vieniša mama atokioje Slovėnijos provincijoje. Išskirtinį Klemeno laiką leisti su mylimu broliu teniso aikštyne ir šalia esančioje upėje nutraukia staigus ir aistringas Peterio meilės romanas su klasės drauge Sonja. Toks įvykis išprovokuoja prieštaringų emocijų ir neapgalvotų Klemeno veiksmų seką.

Filmas skatina pagalvoti apie šeimyninius ir romantiškus santykius, pirmuosius žingsnius į suaugusiųjų pasaulį, asmens tapatumą ir savarankiškumo sampratą. Atkreipti dėmesį į brolių tarpusavio santykius, paauglio vidinį pasaulį, prieštaringas emocijas ir jausmus, emocijų valdymą.

Ugdymo sritys: Dorinis, meninis ugdymas, psichologija, klasės valandėlė, bendrosios kompetencijos.
Temos pokalbiams po filmo: santykiai šeimoje, broliška meilė, asmens tapatumas, emocijų valdymas, savarankiškumo samprata.

Kaip-mes-zaideme-revoliucija_kadras-is-filmo4.jpg

KAIP MES ŽAIDĖME REVOLIUCIJĄ
Režisierė: Giedrė Žickytė
Dokumentinis filmas, Lietuva,
Trukmė: 67 min.
Rekomenduojama 8 – 12 klasėms

Francois Rabelais laikais žmonės žinojo, jog karnavalai griauna įprastą tvarką. Michailo Gorbačiovo laikais jiems tapo aišku, kad karnavalai sugriauna imperijas. Filmas pasakoja istoriją apie pokštą, įvykusį devintojo dešimtmečio viduryje, kai Lietuvoje dar nebuvo jokių atgimimo ženklų, o naujametinio Kauno jaunųjų architektų karnavalo metu juokais susikūrė roko grupė ,,Antis“.
Cirką primenantis įspūdingas grimas ir rekvizitai, stilizuoti pasirodymai, kandūs ir aštrūs tekstai kūrė agresyvią
sovietinio gyvenimo karikatūrą. Greitai ir net patiems grupės nariams netikėtai „Antis“ tapo ryškiausia Dainuojančios
Revoliucijos vėliavneše ir masiniu reiškiniu, įtraukusiu tūkstančius pasekėjų. Tai istorija apie mažą šalį, ypatingą jos
laikotarpį ir žmones, kurie, nepaisant pavojaus, iškovojo savo Nepriklausomybę su šypsena veide ir daina lūpose.
Temos pokalbiams po filmo: istorija, šalies atgimimas, išsivadavimas iš sovietinės priespaudos, roko grupės „Antis“
vaidmuo, dainuojanti revoliucija.
Ugdymo sritys: istorija, etika, psichologija, bendrosios kompetencijos.

 
Grazuole_.jpg

Lietuvių kino klasika GRAŽUOLĖ
Režisierius: Arūnas Žebriūnas
Drama, Lietuva, 1969,
Lietuvių k., su angl. subtitrais,
Trukmė: 73 min.
Vaidina: Inga Mickytė, Lilija Žadeikytė, Vladas Jurkūnas, Arvydas Savukas, Gediminas Girdvainis.
Rekomenduojama 5–12 klasėms

Viename Vilniaus senamiesčio kiemų vasaros dienas nuo ryto iki vakaro leidžia vaikai. Ir nors atrodo, kad jie
paprasčiausiai smagiai, lengvabūdiškai žaidžia, tačiau jų žaidimų metu pirmą kartą susimąstoma, kas yra draugystė,
kitoniškumas ir kas yra tiesa. Vienas mėgstamiausių jų žaidimų – „Gražuolė“. Tame kieme gyvenančiai mergaičiukei
Ingai jis ypač patinka. Būtent tada, sukdamasi rato viduryje, o draugams sakant jai skirtus gražius žodžius, Inga pasijunta
graži. Tačiau kartą vienas berniukas jai išrėžia kitokius žodžius. Nors Ingą tai sužeidžia, tačiau ji tiki, kad grožį galima
sukurti.
Pokalbių temos po filmo: lietuvių kinas, grožio samprata, stereotipai, šeimos santykiai, metaforos kine.
Ugdymo sritys: dorinis, meninis ugdymas, kalbos, bendrosios kompetencijos.

 
Riesutu duona.jpg

Lietuvių kino klasika RIEŠUTŲ DUONA
Režisierius: Arūnas Žebriūnas
Komiška drama, Lietuva, 1978.
Lietuvių k.,
Trukmė 71 min.
Rekomenduojama 11 - 12 klasėms

Vaidina: Algirdas Latėnas, Saulius Sipaitis, Doloresa Kazragytė, Kristina Kazlauskaitė, Antanas Šurna, Vladas Bagdonas, Elvyra Piškinaitė

Filmas sukurtas pagal Sauliaus Šaltenio apysaką pasakoja apie dvi kaimynystėje gyvenančias šeimas – Šatų ir Kaminskų.
Jos nuolat dėl kažko kivirčijasi, tačiau dėl pastipusios karvės prasidėjo tikra kova. Šių šeimų atžąlos Andrius ir Liuka
priešingai, sutaria puikiai. Tačiau kaimynai dar ilgai aiškinsis santykius.
Filmą sukūrė vienas originaliausių ir talentingiausių Lietuvos kino režisierių Arūnas Žebriūnas, sukūręs daug pasakojimų
vaikams apie vaikus. Juosta apdovanota (1978 m.) vaikų ir jaunimo filmų kategorijoje ir (1997 m.) kino forume
„Dešimt“,,renkant visų laikų geriausią lietuvišką filmą.
Pokalbių temos po filmo: lietuvių kinas, lietuvių tradicijos, portretai, šeimos santykiai, simbolių kalba meno kūriniuose.
Ugdymo sritys: dorinis, meninis ugdymas, istorija, bendrosios kompetencijos.

 
Maza ispazintis.jpg

Lietuvių kino klasika MAŽA IŠPAŽINTIS
Režisierius: Algirdas Araminas
Vaidina: Andrius Karka, Rūta Staliliūnaitė, Gediminas Karka, Monika Mironaitė, Vytautas Kernagis
Drama, Lietuva, 1971.
Lietuvių kalba
Trukmė: 83 min.
Rekomenduojama 9–12 klasėms

Visiems svetimas – toks jaučiasi aštuoniolikmetis Arūnas. Kūrybinės laisvės troškusi mama dailininkė juodu su tėvu
paliko, o jo santykis su tėvu vis sudėtingesnis. Arūnas negali, o ir nelabai nori klausytis jo prisiminimų apie karą.
Mokykla ir klasės draugai tik kelia nuobodulį. Aplinkinių išdavystės ir nesuprantamos prievolės skatina Arūną viską
mesti ir pradėti savarankišką gyvenimą. Tačiau net ir laisva draugo Beno dvasia bejėgė prieš paties Arūno vidines
baimes. Gal šviesiaplaukė Rasa sugebės nuraminti pasimetusį vaikiną.
Filmas sukurtas Vytauto Bubnio apysakos „Arberonas“ motyvais.
Temos pokalbiams po filmo: lietuvių kinas, jauno žmogaus pasaulėjauta, šeimos santykiai, draugystė, maištas, savęs
paieškos.
Ugdymo sritys: dorinis, meninis, pilietinis ugdymas, bendrosios kompetencijos.

Vaikai is amerikos viesbucio.jpg

Lietuvių kino klasika VAIKAI IŠ „AMERIKOS“ VIEŠBUČIO
Režisierius: Raimundas Banionis
Vaidina: Augustas Šavelis, Gabija Jaraminaitė, Jūratė Onaitytė, Gediminas Karka, Rolandas Kazlas
Drama, Lietuva, 1990.
Lietuvių kalba
Trukmė: 93 min.
Rekomenduojama 9–12 klasėms

1972-ieji Kaunas. Į buvusio „Amerikos“ viešbučio rūsį slapta renkasi jaunuoliai. Čia bandoma gaudyti Liuksemburgo
radijo stoties bangas, kur skamba laisvojo pasaulio muzika. Jaunuoliai net parašo pageidavimų laišką į Liuksemburgo
radiją, tačiau jis patenka į anglų mokytojo rankas. KGB susidomi šia įtartina grupe, prie kurios prisijungia ir Rina.
Pasiskolinę vyresnio draugo automobilį, jaunuoliai išvažiuoja į Palangą, į lietuviškąjį Vudstoką. Sambūrį sujaukia
milicija. Tai filmas apie lietuvių „hipių“ kartą, apie metą, kai susidegino Romas Kalanta, prasidėjo menininkų
emigracija, suaktyvėjo slaptųjų tarnybų veikla.
Pokalbių temos po filmo: lietuvių kinas, individo ir režimo santykis sovietmečiu, pasirinkimo laisvė, pilietinė pozicija,
jauno žmogaus pasaulėjauta, tarpusavio santykiai.
Ugdymo sritys: pilietinis, dorinis, meninis ugdymas, istorija, bendrosios kompetencijos.

 
Tumo kodeksas 2.jpg

TUMO KODEKSAS

Režisierius: Eimantas Belickas
Vaidina: Rolandas Kazlas, Darius Gumauskas, Ramūnas Cicėnas, Aleksas Kazanavičius, Miglė Polikevičiūtė
Dokumentika, Lietuva, 2018,
Lietuvių kalba
Trukmė: 84 min.
Rekomenduojama 8–12 klasėms

Kaip tapti nepavergiamu, kaip išlikti nepriklausomu ir išlaikyti giedrą nuotaiką - apie tai - visas Vaižganto gyvenimas su
jo nerašytomis taisyklėmis ir principais.
Su spaudos draudimo panaikinimo išorinio pavergimo pančiai ima trūkinėti, bet priespaudos šimtmečiai palieka žymes,
kurios savaime neišnyksta. Vergovės apnašų „nugramdymas“ tampa Tumo kultūros darbo ašimi dar tada, kai
nepriklausomos Lietuvos valstybės idėja atrodo tik drąsi ir kilni svajonė. Kilnumo ir kultūros, leidžiančios skirtingų
pažiūrų žmonėms sutarti dėl svarbiausių dalykų, jis skaudžiai pasigenda lietuvių šviesuomenės tarpe. Kai politika virsta
kova be taisyklių, Tumas protestuoja: „Aš – nebe politikas“.
Pokalbių temos po filmo: lietuvių kinas, asmeninė nepriklausomybė, tolerancija, krikščionybė ir pasaulietiškumas,
spaudos draudimas.
Ugdymo sritys: dorinis, meninis ugdymas, lietuvių literatūra, istorija, bendrosios kompetencijos.

 
Meistras ir Tatjana.jpg

MEISTRAS IR TATJANA

Režisierė: Giedrė Žickytė
Dokumentika, Lietuva, 2014.
Lietuvių kalba
Trukmė: 80 min.
Rekomenduojama 11-12 klasėms


Namuose jis laikė gyvą liūtą. Aplinkiniai vadino jį vikingu, kopijavo jo manieras, išvaizdą, žavėjosi, stebėjosi, pavydėjo,
bijojo, perpasakodavo būtas ir nebūtas istorijas. Su fotoaparatu jis išmaišė visą Sovietų Sąjungą. Vilniuje gyveno su
gražuole žmona Tatjana, jiedu tapo viena ryškiausių 7 dešimtmečio porų. Ne mažiau ryškūs buvo ir jų namai – visada
pilni vaišių, svečių iš tolimiausių pasaulio kampelių ir pokalbių iki aušros.
„Meistras ir Tatjana“ – maištingo kūrėjo Vito Luckaus aistringos meilės ir tragedija pasibaigusio gyvenimo istorija.
Pokalbių temos po filmo: kūrėjo situacija sovietų Lietuvoje, KGB veikla Lietuvoje, moralinis menininko pasirinkimas,
talento kaina.
Ugdymo sritys: istorija, etika, psichologija, bendrosios kompetencijos.

GYVŪNAS

Režisierius: Cyril Dion
Dokumentika, Prancūzija, 2021, įgars. liet.
Trukmė: 1.45
Rekomenduojama 6–10 klasėms

2021 m. geriausias filmas jaunimui (Europos kino apdovanojimai, Namiūro filmų festivalis)⋆

Bela ir Vipulanas – šiuolaikiniai paaugliai, įsitikinę, kad jų ateičiai gresia pavojus. Klimato krizė, šeštasis masinis išnykimas… Mokslininkai spėja, kad po penkiasdešimties metų mūsų planeta gali tapti negyvenama. Nepaisant bauginančių perspėjimų, žmonių veiksmai praktiškai nesikeičia. Filmo herojai, bandydami suprasti, kodėl taip yra ir kaip tai pakeisti, iš naujo permąsto žmogaus santykį su gamta. Leisdamiesi į kelionę po pasaulį, kalbėdamiesi su įvairių sričių mokslininkais, ūkininkais, verslininkais, politikais, Bela ir Vipulanas suvokia, kaip stipriai žmogaus gerovė priklauso nuo kitų rūšių.

Temos pokalbiams po filmo: žmogaus ir gamtos santykis, klimato krizė, masinis rūšių išnykimas, meilė gamta.

Ugdymo sritys: gamtamokslinis, visuomeninis, socialinis, dorinis ugdymas, klasės valandėlė, bendrosios kompetencijos.